Flores-expeditie 1888
Timor expeditie 1890
Expeditie Kei-eilanden
1889
Zuidwest Nieuw Guinea
expeditie 1904/05
Nieuwenkamp in
Indonesië 1915

Topstukken

Zuidwest Nieuw Guinea expeditie 1904/05



Schild, jamasj
De uitsteeksels boven het schild stellen vaak een voorouder voor, naar wie het schild vernoemd is. Het schild is zo met symbolische kracht geladen. De magische symbolen op het schild zouden de vijand doen verstenen. Deze kracht verschafte de strijder de energie die hij nodig had voor het koppensnellen.
Asmat, Flamingobaai, Irian Jaya, Indonesië.
KIT Tropenmuseum.



Peniskokers (kamare-po-ko)
Deze peniskokers mochten alleen gedragen worden door mannen die het initiatieritueel hebben ondergaan. Jongens daarentegen droegen een vezelrokje van sagopalmblad, dat geassocieerd werd met de vrouwenwereld.
Kamoro- en Mimika, Irian Jaya, Indonesië.
KIT Tropenmuseum,



Boegversieringen
Een veelgebruikt motief in de Kamorokunst is de mopere. Hier is het als een ruit of ovaal te zien. De mopere staat voor het wezen van het leven en wordt in sculpturen vaak aangebracht op die plaatsen waar gewrichten zitten. Het kan ook de navel of de vagina voorstellen; de delen van het lichaam die met de dynamiek van het leven te maken hebben. In de kleinere boegversiering is een vogelkop herkenbaar.
Kamoro- en Mimika, Irian Jaya, Indonesië.
KIT Tropenmuseum.




Voorouderschild, yamate
Dit schild werd rond 1905 verworven en behoort daarmee tot de vroegst verzamelde schilden van de Kamoro. Voorouderschilden als deze worden bij de Kamoro gebruikt bij het emakame-feest dat wordt opgedragen aan het leven. Omdat het leven, de geboorte, de vruchtbaarheid en de voortplanting hierin centraal staan, wordt het feest ook wel de ‘moeder van alle feesten’ genoemd.
Kamoro- en Mimika, Irian Jaya, Indonesië.
KIT Tropenmuseum.



Slaginstrument, eme
Dit instrument is gemaakt van leguanenhuid. De oorsprong van de trommel wordt in verband gebracht met kaware, het feest waarin de helden van de mythologische verhalen worden geëerd. Een van die mythologische helden is Jeni-arju (oor-kind), hier mogelijk in de greep afgebeeld. De apart gesneden oren op de trechter van het instrument ondersteunen dit idee. Alleen mannen bespelen het slaginstrument.
Kamoro- en Mimika, Irian Jaya, Indonesië.
KIT Tropenmuseum.
A-707